Ulaştırma Bakanlığı'nın raporuna göre Türkiye'de otomobil sahipliği dünya ortalamasının altında.15 Ocak 2016
Türkiye'de 19.7 milyon adet taşıtın yüzde 52'sini otomobiller oluştururken, otomobil sahipliliğinin henüz doygunluk seviyesine ulaşmadığı açıklandı. Tüm dünyada tüketimin en temel göstergesi konut ve otomobil sahipliği üzerinden yorumlanıyor. Bu kapsamda gelişmiş ülkelerde 1000 kişi başına düşen otomobil 500, toplam her tür taşıt sayısı 650 adet seviyelerindeyken, Türkiye'de 1000 kişiye düşen otomobil sayısı 131, taşıt sayısı ise 252 adet düzeyinde.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın hazırladığı 'Ulaşan ve Erişen Türkiye' adlı sunuma göre, bakanlığın sorumluluğu altındaki yol ağı 31 bin 215 km (yüzde 47.1) devlet yolu, 32 bin 740 km (yüzde 49.4) il yolu ve 2 bin 289 km (yüzde 3.5) otoyol olmak üzere toplam 66 bin 244 km'ye ulaştı. Bu yol ağının 24 bin 280 kilometresi diğer bir ifadeyle yüzde 37'si bölünmüş yol olarak hizmet veriyor. Türkiye'de yolcu ve yük taşımacılığında en fazla tercih edilen ulaşım türü karayolu olurken, yurtiçi yolcu taşımacılığının yüzde 89.8'i ve yük taşımacılığının yüzde 89.5'i karayolu ile yapılıyor.
10 milyon otomobil var
Ekim 2015 itibarıyla Türkiye'de toplam 19 milyon 793 bin 995 adet taşıt bulunuyor. Bu araçların 10 milyon 454 bin 465'ini (yüzde 52.8) otomobiller oluşturuyor. Türkiye'de otomobil sahipliğinin diğer ülkelerle karşılaştırıldığında henüz doygunluk seviyesine ulaşmadığı belirtilirken, 1000 kişiye düşen otomobil sayısı 131 düzeyinde bulunuyor. Gelişmiş ülkelerde 1000 kişiye düşen otomobil sayısı 500'ler ve toplam taşıt sayısı 650'ler civarında seyretmesine karşılık Türkiye'de bu değerler otomobil için 131 ve toplam taşıt sayısı için 252 ile seviyelerinde bulunuyor. Türkiye, bu miktarla gelişmiş ülkelerin ortalamasının oldukça altında yer alıyor.
2023'te 70 bin km yol
Diğer yandan otomobil sahipliliğinin ekonomik gelişmelere bağlı olarak çok daha üst seviyelere yükseleceği gerçeğiyle karayolu altyapısının daha fazla geliştirilmesinin önemine dikkat çekiliyor. Türkiye'de taşıt sahipliğinin artışı ve dolayısıyla hareketliliğin çoğalması karayollarındaki taşıt kullanımını da artırıyor. Ülkemizde taşıt sahipliliğinin son 12 yılda yüzde 100'ün üzerinde artmasının, yolcu ve yük taşımacılığında da önemli artışları beraberinde getirdiği kaydediliyor. 2023 yılına kadar YİD modeliyle 5 bin 511 km otoyol yapımı hedefleniyor. 2023 yılında Türkiye'nin otoyol ağ uzunluğu 8 bin kilometreye, bölünmüş yol uzunluğunun ise 36 bin 500 kilometreye erişecek. Ayrıca toplam yol ağı, tamamı BSK Kaplamalı olmak üzere 70 bin kilometreye ulaşacak.