Son yıllarda filo kiralama sektörünün büyümesi ve KOBİ'lerin de sisteme giderek entegre olmasıyla birlikte sektör kullanıcı sayısını artırmaya devam ediyor.26 Ekim 2017
Türkiye'de 1990'lı yılların sonuna doğru kullanılmaya başlanan taşıt tanıma/otomasyon sistemleri, pazar gelişimini sürdürüyor. Pazara sunulan ilk ürünün üzerinden 20 yıla yakın bir süre geçmesine rağmen, Türkiye'de taşıt tanıma sistemlerinin (TTS) yeterince yaygınlaşmadığı, ancak gelişimini sürdürdüğü gözleniyor. Özellikle son yıllarda filo kiralama sektörünün büyümesi ve KOBİ'lerin de sisteme giderek entegre olmasıyla birlikte sektör kullanıcı sayısını artırmaya devam ediyor. Ayrıca sektörün teknolojideki gelişmeyi takip ederek kendini yenilediğine dikkat çeken uzmanlar, ürünlerini de bu doğrultuda geliştirdiklerini söylüyor. Yetkililer, geliştirilen ürünlerle birlikte araç ve istasyonlara taşıt tanıma sisteminin kolaylıkla monte edildiğini belirtiyor. Yeni ürünlerin fonksiyon çeşitliliği sayesinde sektörün TTS ile kullanıcılara, istasyonlara özel tasarım ve kolay kullanım gibi yeni özellikler sunduğunu ileten uzmanlar, üretici firmaların Ar-Ge faaliyetlerinde bu durumu ön planda tuttuğu görüşünde birleşiyor.
Taşıt tanıma sistemleri ilk defa 1996 yılında kullanıldığını belirten uzmanlar, müşterilerin her gün fiyat hassasiyetini artırması ve filo yöneticilerinin araçlarındaki yakıt tüketimini daha sık kontrol etme ihtiyaçları bu sistemin yaygınlaşmasını sağladığını belirtiyor. Sürekli gelişen teknolojiyle müşterilere sağlanan kolaylıklarda titiz çalışan filo yöneticileri bu sisteme yöneliyor.
Özellikle akaryakıt sektöründe toplam satışların yaklaşık yüzde 12'sinin taşıt tanıma sistemleriyle gerçekleştirildiğini belirten uzmanlar, bu payın, operasyonel kiralama sektörünün büyümesi ve buna dahil olan Kobi'lerin artmasıyla bu oranın daha büyüyeceğine vurgu yapıyor.
Filo kiralama sektöründeki büyüme talebi artırıyor
Akaryakıt taşıt tanıma sistemlerinin en önemli müşterileri arasında, filolar ve lojistik şirketleri yer alıyor. Son yıllarda filo kiralama sektörünün giderek büyümesi de, akaryakıt taşıt tanıma sistemlerine duyulan ihtiyacı tetikliyor. Zira filo kiralama sektöründe, akaryakıt harcamalarının yönetimi ve takibi, çok sık kullanılan bir hizmet durumunda. Bununla birlikte Kobi'ler de, gerek operasyonel kiralama gerekse de akaryakıt şirketlerinin gözdesi durumunda. Her iki sektör de, henüz bu konularda yeterince sisteme dahil olmamış KOBİ'lere yönelik çalışmalarını hızlandırdı. Gelecekte KOBİ'lerin filo kiralama şirketlerinin önemli müşteri kitlesi olacağı öngörülürken, akaryakıt sektörü de, bu alanda potansiyel olacak.
TTS ile zaman kaybı önleniyor
Firmaların taşıt tanıma sistemiyle şirketler araçlarında akaryakıt tüketiminin kontrol edebildiğini aktaran uzmanlar, filoları oluşturan araçların ne zaman, ne kadar ve nereden yakıt aldığı, hangi kilometre aralıklarında yakıt ikmali yapıldığını izlenebildiğini dile getiriyor. Bu sistemle zaman kaybı yaşanmadığını belirten sektör temsilcileri, sisteme dahil olan araçlarda yakıt ikmalinin dışında, fatura veya fiş alımı, ödeme gibi işlemlere gerek olmadığından, süreden de tasarruf edildiğine vurgu yapıyor. Ayrıca her yakıt alımında ödeme yapılması, fiş ya da fatura toplanması gerekmediğine değinen uzmanlar, ödeme, belirli aralıklarda, tek bir yere yapıldığından, muhasebe kolaylığı da sağladığını vurguluyor. Giderlerin kontrol altına alınması açısından fayda sağlıyor. Bireysel kullanıcılar için, ödeme kolaylığı getirirken, yakıt alımı sırasında araçtan inmeye bile gerek kalmayabiliyor.
Taşıt kimlik ünitesinin takılması ile sistem devreye giriyor
Taşıt tanıma sisteminin araçlara bir adet taşıt kimlik ünitesi takılarak kullanıldığını belirten uzmanlar, bu ünite aracın bilgilerini içeren akaryakıt dolum anında pompa ile haberleşerek araç bilgilerini ve kilometre bilgilerini aktarıyor. Pompa tabancasının taşıtın deposuna yerleştirilmesi ile haberleşme gerçekleşir. Taşıta ait bilgiler taşıt kimlik ünitesi ve depo anteni vasıtasıyla, istasyon kontrol ünitesine aktarılır. İstasyon Kontrol Ünitesi'nden onay alınca, pompa çalışmaya başlar. Dolum sonunda, doluma ait bilgiler (litre, birim fiyat, ürün cinsi, tarih, saat, taşıt plakası, kilometresi,) İstasyon kontrol ünitesi hafızasına alınır ve tüm bu bilgileri içeren bir dolum fişi otomatik olarak yazıcı tarafından basılarak bilgi için sürücüye verilir. Bu bilgiler istasyonda bulunan bir bilgisayara aktarılır. Tüm bu bilgiler bir rapor şeklinde düzenli olarak faturalarla birlikte her hafta müşteriye ulaştırılır.