Bu yıla umutla bakan hazır giyim ihracatçısı, rotasını Amerika, Japonya, Çin, Ukrayna, Belarus gibi alternatif pazarlara çevirdi.22 Ocak 2016
Hazır giyim ve konfeksiyon sektörü geçtiğimiz yıl ihracatta yaşadığı yüzde 9 düşüşü telafi etmek için bu yıl alternatif pazarlara yönelecek. 2015 yılında sektör ihracatı 16 milyar 969 milyon dolar civarında gerçekleşirken, aynı dönemde Uludağ Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (UHKİB) ihracatı yüzde 13 düşüşle 498 milyon dolara geriledi. UHKİB Yönetim Kurulu Başkanı Şenol Şankaya, mevcut durum ve öngörüler ışığında iyimser olmak ile birlikte temkinli olmakta fayda gördüklerini belirterek, "Moda, tasarım ve markalaşma adımlarını hızlandırarak ve kayıp yaşanan pazarların yerine alternatif pazarlar ikame ederek 2016 yılı için 550 milyon dolar ihracat hedefliyoruz" dedi.
Şankaya, geçtiğimiz yıl yüzde 15'lik artışla en fazla ihracat yapılan ülkenin İspanya olduğunu, Almanya'ya yönelik ihracatta yüzde 7, İngiltere'ye yönelik ihracatta da yüzde 36 kayıp yaşandığını anımsattı. "Bu durumu telafi edebilmek adına geçtiğimiz yıl Irak, Cezayir gibi alternatif pazarlara yöneldik" ifadesini kullanan Şankaya, "İhracatta yaşanan kaybın ana nedeninin AB'ye gerçekleştirilen ihracatın euro dolar kurunun düşmesi nedeni ile dolar bazlı ihracatın düşük çıkmasından kaynaklandığını düşünüyoruz. Bu yıl sektörümüzün mevcut pazarlar yanında Japonya, Ukrayna, Belarus, Polonya, Mısır, Fas, Tunus, Irak gibi alternatif pazarlara yönelerek ihracatını artırmasını bekliyoruz" şeklinde konuştu.
Toplam hazır giyim alımının yüzde 7,5'ini Türkiye'den yapan AB'nin bu yıl Avrupa Merkez Bankası'nın yaptığı parasal genişleme sayesinde yaşanabilecek ekonomik toparlanmanın Türk hazır giyim sektörünü olumlu etkilemesini beklediklerini vurgulayan Şankaya, diğer yandan sektörün bu yılki performansına; dolar kurunun yükselmesi, bölge ülkelerindeki istikrarsızlık, asgari ücret artışı, enerji zamları ve Rusya'yla yaşanan sıkıntıların etkili olacağını ve bunun yanı sıra Rus pazarının daralacağını öngördüklerini anlattı.
İHKİB Başkanı: Bu yıl için umutluyuz
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Hikmet Tanrıverdi, geçtiğimiz yıl 17 milyar dolar olan ihracatlarını, bu yıl 19 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini vurgulayarak, "Uluslararası piyasalarda çok büyük sıkıntı olmazsa bu yıl için umutluyuz. Özellikle Avrupa'daki işlerimizi daha katma değerli hale getirmeye çalışıyoruz. Kendi koleksiyonlarını yapar hale gelmek isteyen firmalar Tasarım Tebliği'nden yararlanmaya çalışıyor. Bu yıl özellikle tasarım noktasında çok hızlı gelişmeler olacak. Parite dezavantajının da kaybolmasıyla ihracatımız artışa geçecek. Alternatif pazar hedefi doğrultusunda Amerika ile özel olarak ilgileniyoruz. İran da yoğunlaştığımız ülkeler arasında. İran'da hızlı bir pazar büyümesi yaşayabiliriz. Rusya'nın da bir müddet sonra toparlanacağı inancındayız" şeklinde konuştu.
Türkiye ihracatının ortalama kilogram değerinin 1,6 dolar olduğunu anımsatan Tanrıverdi, "Hazır giyim, mücevher ve savunma sanayinden sonra üçüncü katma değeri en yüksek sektör. 1 dolarlık pamuğu 24 dolara satıyoruz. Hedefimiz 2023'e kadar 50 dolarların üzerine çıkmak" dedi.