Geleneksel ticaretin kurallarını zorlayan ve sınırları aşan e-ticaret küresel bazda son dört yılda 630 milyar dolardan 1,6 trilyon dolara ulaştı. e-ticaretin KOBİ’lerle hızlı büyüyeceğinin altını çizen uzmanlar küresel olarak pazarın 2021’de 4.8 trilyon doları aşmasını bekliyor.03 Ocak 2020
Son yıllarda önemli büyüme performansı gösteren e-ticaret, ülkemizde de her geçen gün artan hacmiyle dikkat çekiyor. Küresel bazda incelendiğinde e-ticaret hacmi son dört yılda 630 milyar dolardan 1,6 trilyon dolara ulaştı. Türkiye'nin ise hedeflerine ulaşılabilmesi için ihracatının önemli bir bölümünü gerçekleştiren ve ekonomisini sırtlayan KOBİ’lerin büyük bir öneme sahip olduğunu unutmamak gerekiyor. Çünkü KOBİ’ler dünya ölçeğinde bakıldığı zaman Çin’den ABD’ye iç pazar koşullarında ise Mardin’den Artvin’e kadar her noktaya e-ticaretle ulaşıyor.
Yapılan araştırmalara göre Türkiye’de üç KOBİ’den biri iki yıl içerisinde e-ticarete geçmeyi planlıyor. KOBİ’lerin e-ticarete geçişiyle e-ihracatın da gelişeceğinin altını çizen uzmanlar bunun Türkiye’nin ihracat rakamlarının yukarı doğru büyümesi anlamına geldiğine işaret ediyor.
Türkiye’de KOBİ’ler perakendenin yüzde 99’unu, istihdamın ise yüzde 80’ini oluşturuyor. Mevcut oyuncuların yeni pazarlara girmesi ve ihracatçı KOBİ sayısının artırılmasının Türkiye’nin 2023 yılı ihracat hedefi olan 500 milyar dolara ulaşmasında büyük etken olacağını ve bu hedefin gerçekleşmesinde e-ihracatın öneminin büyük olduğunu belirten uzmanlar, Türkiye’de e-ticaretin istenen seviyeye gelmesi için KOBİ’lerin sektöre katılımının da artırılması gerektiğini söylüyor.
Dijital dönüşüm kaçınılmaz
Global e-ticaret pazarı baş döndürücü bir hızla büyürken Türkiye de KOBİ’ler aracılığıyla bu pazarda hak ettiği büyüklüğe ulaşmak istiyor. Türkiye’de e-ticaret pazar büyüklüğü 2018’de yüzde 42 artarak 60 milyara ulaştı. 2014-2018 yılları arasında sektörün ortalama yıllık büyüme hızı yüzde 33. e-ticaretin toplam perakende pazarına oranı da yüzde 5.3 olarak gerçekleşti. Gelişmiş ülkelerin ortalaması ise yüzde 11.1.
2019’da global olarak B2C e-ticaret pazarının 3,5 trilyon dolara erişeceği öngörülüyor. Türkiye ise KOBİ’ler e-ticaretteki etkinliğini artırmak ve global pastadan daha fazla pay almak istiyor. Bu süreçte e-ticaret ekosisteminin hazır olması önemli bir avantaj ama KOBİ’lerin dijital dönüşümünü kısa sürede tamamlaması kaçınılmaz bir gerçek olarak karşımızda duruyor.
Yapılan araştırmalar gösteriyor ki KOBİ’ler pek çok alanda büyük firmalara göre daha iyi bir performans sergiliyor. Kârlılık, verimlilik, katma değer artışı, kaliteli üretim gibi alanlarda birçok KOBİ çok iyi durumda. Önümüzdeki yıllarda e-ticaretin KOBİ’lerle hızlı büyümeye devam edeceğinin öngörüldüğünü belirten uzmanlar, global bazda pazarın büyüklüğünün 2021’de 4.8 trilyon doları aşmasını bekliyor.
Türkiye’de ise e-ticaretin toplam perakendeden aldığı pay, henüz istenilen noktada olmasa da ciddi bir büyüme potansiyeline sahip. Mal ve hizmet üretimi açısından küresel rakiplerinden eksiği bulunmayan Türk işletmelerinin dijital dönüşümü sağlaması ayanı zamanda açığın da kapanması anlamına geliyor. Kısacası uzmanların buluştuğu ortak nokta KOBİ’lerin e-ticarette büyümesi kaçınılmaz. Ancak dijital dönüşümün gereklilikleri yerine getirilirse…