Beyaz eşya sektörü ihracatın itici gücü ve iç piyasada ÖTV teşvikinin etkisiyle bu yıl yüzde 7,2 büyüyecek.28 Şubat 2017
Türkiye Beyaz Eşya Sektörü Derneği (TÜRKBESD) Başkanı Ergün Güler ile başkan yardımcıları Muharrem Özyamaç ile Fatih Özkadı’nın evsahipliği yapılan toplantıda gerçekleşmeler, beklentiler ve sektöre getirilen ÖTV teşvikinin yansımaları ele alındı. Sanayide aranan ‘babayiğitin’ beyaz eşya sektörü olduğunu dile getiren Ergün Güler, sektörün İtalya, Kore, Almanya gibi sanayi devi ülkeleri geride bırakarak dünyada ikinci sırada olduğunu kaydetti. Kapasite, know-how ve Ar-Ge olarak bu ülkeleri geride bıraktıklarını söyleyen Ergün Güler, TÜRKBESD bünyesindeki 6 üye şirketin 500 yan sanayi şirketi ve 15 bin bayi ile çalıştığına dikkat çekti.
Güler’in verdiği bilgilere göre, 2015’te yüzde 5,8, 2016’da ise yüzde 6,5 büyüyen sektör, 2017’de yüzde 7.2 büyüyecek. İhracatta büyümenin yüzde 8,3, iç piyasada ise yüzde 4,5 olarak gerçekleşmesi öngörülüyor. Beyaz eşya sektörü bulaşık makinesi, çamaşır makinesi, buzdolabı ve fırından oluşan dört ana kalemde 2016 yılını 24 milyon satışla tamamladı ve 17.2 milyon adet ihracat gerçekleştirildi.
Satışlarda çift haneli büyüme
Beyaz eşyada uygulanan özel tüketim vergisinin (ÖTV) şubat ayında kaldırılmasının satışlara yansımasını martta açıklayacaklarını söyleyen Güler, “Fakat farklı bayilerle birebir yaptığım görüşmeler sonucu satışlarda çift haneli artışların olduğunu söyleyebilirim” dedi.
Güler, 2009 yılında ÖTV teşvikinin olduğu dönemde satışların, önceki aylara kıyasla yüzde 50 arttığını belirterek, şöyle devam etti: “Eğer ÖTV teşviki gelmeseydi beyaz eşya satış adedi aylık 400 bin olacaktı. Halbuki şimdi aylık satışta 600 bine çıkacağız. Aylık ilave gelen satış adedi 200 bin. 3 ayda ise 600 bin adet. İlave satışı yapılacak 600 bin ürünün, brüt kar marjının KDV si kadar para devletin cebine kalır. Bu şekilde sektörün brüt kar marjının KDV sini aldığınızda devletin birebir ÖTV kaybını karşılıyor. Artı, ayda 400 bin satılacakken, 600 bin satıldığı için bayi, yan sanayi ve ana şirketin kurumlar vergisi matrahı da yükselecek. Fabrikalar beyaz eşya satışlarına yetişebilmek için full kapasite çalışıyor. Üretim artırıldı. Bu da eşittir istihdam, eşittir istihdam edilen işçi için devlete ödenen muhtasar. Eskiden 100 birim işçi için muhtasar öderken, şimdi 120- 140 birim işçi için muhtasar ödenecek.”
Arsa maliyeti yatırımcıyı korkutuyor
TÜRKBESD Başkan Yardımcısı Muharrem Yamaç ise organize sanayi bölgelerinde (OSB) arsa maliyetlerinin yüksekliğine işaret ederek, “100 ile 2 bin dolar bandında olan arsa maliyetleri yatırımcılar için sermaye ihtiyacını artırmakta” dedi. TÜRKBESD Başkan Yardımcısı Fatih Özkadı da Turquality nin örnek bir proje olarak başladığını ancak yeterli olmadığını belirterek, “Türkiye, yatırım, Ar-Ge ve marka konularında daha agresif destekler uygulamaya koymalı. Teknoloji ve Ar-Ge içeriği yüksek dayanıklı tüketim yatırımları, öncelikli yatırım konuları kapsamında değerlendirilmeli” ifadelerini kullandı.