Türkiye ambalaj sektörü, yeni pazar olarak Kuzey Afrika'yı radarına aldı. Yılın ilk 6 ayında yaklaşık 450 milyon dolar cari fazla veren sektör, ihracat pazarını Fas ve Nijerya ile çeşitlendirecek.09 Kasım 2017
Üretimde Avrupa 6'ncısı, dünya 13'üncüsü olan Türkiye'nin ambalaj sanayicileri Kuzey Afrika pazarına çıkartma yapacak. Geçen yıl Sırbistan başta olmak üzere Balkanlar'ı kendine hedef pazar seçen sektör, bu yıl da Fas ve Nijerya başta olmak üzere Kuzey Afrika'ya yöneldi. Sektörün çatı derneği olan Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD), Avrasya Ambalaj İstanbul Fuarı'nda Fas ve Nijerya'lı alım heyetlerini ağırladı. Sektörün her yıl büyüdüğüne dünya standartlarında üretim yapıldığına vurgu yapan ASD Başkanı Zeki Sarıbekir, kendilerine her yıl bir pazar belirlediklerini, yeni hedefin Kuzey Afrika olduğunu söyledi. Sarıbekir, sektörün büyüdüğünü, daha da gelişeceğini gören Avrupalı firmaların yatırım için Türkiye'ye geldiğine de dikkat çekti.
ASD Başkanı Zeki Sarıbekir, sektördeki gelişmeler, yeni pazarlar ve fuar ile ilgili görüşlerini DÜNYA ile paylaştı.
Süpermarketler gelişti, sektör büyüdü, Avrupalı yatırım kolluyor
Türkiye'de yıllık kişi başı 220 dolarlık ambalaj tüketimi olduğunu dile getiren Sarıbekir, şu bilgileri verdi: "Bu rakam Avrupa'da 350400 dolarlara çıkıyor. ABD'de 450500 dolarlar, Japonya'da 550-600 dolar ambalaj tüketimi var. 10 yıl önce 100 dolar civarındaydık. İki kattan fazla artışımız var. Bunda etkili olan Türkiye'de süpermarketlerin gelişmesi ve ihracat oldu. Discount marketler çok hızlı büyüyor. İki kişi ile büyük marketleri idare edebiliyorlar. Marketler de ambalaj tüketimini artırıyor. Türkiye'nin yüzde 35'ine kadar yayılmış durumdalar. Avrupa da bu durumu görüyor. 10 yıl sonra geleceği noktayı tahmin ediyor. Türkiye'deki ambalaj sektörünün büyüyeceğini düşünerek buraya yatırım yapmaları doğal. Yurtdışından yatırımcılar gelerek buradaki firmalarla ortaklık yapmak istiyor. Kağıt kartonda ilk 5 firmanın 4'ü yabancı. Flexible ambalaj ve diğer sektörlerde de bir yabancı ilgisi var. Kendi ülkelerindeki maliyetlerdense Polonya'ya yada Türkiye'ye geliyorlar. Türkiye'de yetişmiş insan gücü var. İyi makinelerimiz var. Son teknoloji de bulunuyor. Coğrafi avantaj da var. "
‘Yatırımlar Polonya'ya kaydı ama Türkiye'nin rakibi olamaz'
Ambalaj üretiminde Avrupa'da 6'ncı, dünyada ise 13'üncü sırada olduğumuzu söyleyen Sarıbekir, "Avrupa'da lokasyon olarak Polonya ile çekişiyoruz. Avrupa'da birçok yatırım Polonya'ya kaydı. Üretici, Avrupa'ya yakın, hızlı sevkiyat yapabilecek, düşük maliyetlerle çalışan şirketleri seçiyor yatırım için. Ama ciro olarak da İspanya ve Fransa ile yakınız. Coğrafi büyüklük, popülasyon olarak Polonya, Türkiye'nin rakibi değil" dedi.
‘Görevimiz, ne kadar ürün varsa hepsini ambalaja çevirmek'
Avrasya Ambalaj İstanbul Fuarı'nda öğrenciler için de etkinlik ve yarışma düzenleyen ASD, dereceye giren öğrencilere öğrenim hayatı boyunca burs verdi. Sarıbekir, dereceye giren öğrencileri yurtdışında fuarlara gönderdiklerini, orada düzenlenen yarışmalarada katılımlarını sağladıklarına vurgu yaptı. Ambalajda tasarımın önemine inandıklarına değinen Sarıbekir, şu ifadeleri kullandı: "Hem ürünlerin albenisini artıracak hem de genç öğrencilerin gelişmesini sağlayacak. Biz gençlere inanıyor ve güveniyoruz. Tasarım ve çevre bilincinde gençler bizim değerimiz. Türkiye'de hala geri toplama oranı yüzde 54'lerde. Ama baktığımız zaman Japonya'da bu oran yüzde 98. Değişime ve eğitime çocuklardan başlamalıyız. Onlar daha çabuk adapte olabiliyorlar. Nereye neyi atacağını biliyorlar. Çevreyi kirleten ambalaj değil insandır. Ambalaj; saran, saklayan, müşteriye ürünü en iyi şekilde ulaştırandır. İçinde adı, telefon numarası, adresi, muhteviyatı ne varsa yazılıp müşteriye ulaştırılmasını istiyoruz. Bizim görevimiz, ne kadar ürün varsa hepsini ambalaja çevirmek."
Fuarın olduğu hafta ‘Ambalaj Haftası' kutlanacak
"Bundan sonraki yıllarda fuarımızın olduğu haftayı ‘Ambalaj Haftası' olarak kutlamak istiyoruz" diyen Zeki Sarıbekir, tüm haftanın ambalaj etkinlikleri ile gerçekleşeceğini belirtti. Büyük bir ambalaj kongresi de düzenlemek istediklerini altını çizen Sarıbekir, sektördeki tüm bileşenleri biraraya getirerek detaylı bir kongre yapmayı planladıklarını aktardı.