Bayram tatilinin 9 güne çıkmasını fırsat bilerek 10 milyon kişinin seyahat edeceği öngörülüyor.28 Haziran 2016
Turizm sektörü, üzerindeki kara bulutları, bayram tatilinin uzamasını fırsat bilerek tatil planları yapan yerli turistle dağıtmaya çalışıyor. Oteller tatil günlerinde yüzde 80 doluluk oranına ulaşırken, önümüzdeki günlerde yüzde 100 oranına ulaşması bekleniyor.
9 günlük tatilin bu yıl 10 milyon kişiyi seyahate çıkaracağını ve bunun da 600 milyon TL'lik bir ekonomik hareket oluşturacağını hesaplayan sektör temsilcileri, yerli turistlerin erken rezervasyon olanaklarından daha iyi yararlanması için Kurban Bayramı tatili uzatılacaksa hükümetin bunu daha erken açıklamasını talep ediyor.
Ege Turistik İşletmler ve Konaklamalar Birliği Başkanı ve Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkan Yardımcısı Mehmet İşler, Türkiye vatandaşlarının 2015'teki bayram tatilinde ülke içinde 7 milyon seyahat gerçekleştirdiğini ve 250 milyon TL'lik bir bayram ekonomisinin oluştuğunu belirterek, "Bu yıl ise tatilin 9 güne çıkmasını fırsat bilerek 10 milyon kişinin seyahat edeceği öngörülüyor. Seyahat edenler taksiye binecek, su alacak, otelde konaklayacak, yemek yiyecek, hediye alacak. Tüm bu tüketimler kişi başına hesaplandığında bu yıl 600 milyon TL büyüklüğünde bir bayram ekonomisinin oluşacağını öngörüyoruz" diye konuştu.
İşler, 9 günlük tatilin krizde olan turizm işletmecilerinin moralini bir nebze de olsa düzelttiğini belirterek, şunları söyledi:
"Otellerde doluluk şimdiden yüzde 80'e ulaştı. Önümüzdeki günlerde bu oranın yüzde 100'e ulaşmasını bekliyoruz. Başbakan, bayram tatilinin 9 güne çıkarıldığını açıklamadan önce rezervasyonlar 3'er günlük yapılıyordu. Açıklamadan sonra 5-6 günlük paket satışları başladı" dedi.
Her yıl 10 milyon Türkiye vatandaşının tatil için yurtdışına çıktığını söyleyen İşler, yerli turistin bu yıl yurtiçini tercih ettiğini belirterek, "Yerli turistler genelde havası daha serin olduğu için Ege Bölgesi'ni tercih ediyor. Yabancı turist önceden rezervasyon yaptığı için daha ucuz tatil imkanı buluyordu. Artık yerli turist de bu avantajı kullanmaya başladı" dedi.
4.2 milyon Türk vatandaşı erken rezervasyon yaptı
Mehmet İşler, yine bir kriz yılı olan 2009'da Kültür ve Turizm Bakanlığı, TÜRSAB ve TÜROFED birlikte başlatılan erken rezervasyon kampanyasından 200 bin kişi yararlanırken, sayının 2015'te 3.5 milyon kişiye, bu yıl ise 4.2 milyon kişiye çıktığına dikkat çekti. İşler, şunları söyledi: "Hızlı tren hatları yaygınlaştıkça ve hele İstanbul-İzmir Otoyolu tamamlandığında iki kent arası 3.5 saate indiğinde yerli turistin payı yüzde 25'e çıkacaktır. Türkiye coğrafyasında önemli bir kavşakta tek pazara ya da sadece yabancı turiste bağımlı olmamalı. Turizm çeşitliliğini artırmalı, bunu yaparken de yerli turisti de önemli bir unsur olarak dikkate almalı. Sadece Avrupa'ya endeksli bir turizm planlanmamalı. Rusya ve İsrail dahil bu yıl 7 milyon yabancı turist kaybettik. Bu kırılma anında en büyük şans yerli turist olacak. Onun yanı sıra Orta Asya, Körfez ülkeleri gibi hem ülke hem ürün gamını genişleterek telafi edebilir."