İTB Yönetim Kurulu Üyesi İlhan Zincirlioğlu, yaş olarak tüketilen Karaburun Sultaniye üzümünün Çeşme ve çevresindeki turistik tesislerde tüketilerek turistlere tanıtılması hedeflediklerini söyledi.14 Şubat 2018
İzmir Ticaret Borsası (İTB) unutulmaya yüz tutan Karaburun Sultaniye cinsi üzüm üretiminin yeniden canlandırılması için harekete geçti. Yaş olarak tüketilen Karaburun Sultaniye üzümünün Çeşme ve çevresindeki turistik tesislerde tüketilerek turistlere tanıtılması hedefleniyor.
Mecliste Bağcılık Sektörü ve Üzüm Üreticilerinin Sorunlarını Araştırmak üzere kurulan komisyon İzmir Ticaret Borsası (İTB) Yönetim Kurulu Üyesi İlhan Zincirlioğlu'nu dinledi.
Komisyona üzüm üreticisinin sorunlarını ve çözüm önerilerine ilişkin bir sunum yapan Zincirlioğlu, yüzyıllık bir geçmişi olan Karuburun Sultaniye cinsi üzümü üretimi konusunda başlattıkları projeyi anlattı. Türkiye'de bundan yüz sene önce yapılan çekirdeksiz kuru üzüm ihracatının ana merkezinin Karaburun olduğunu belirten Zincirlioğlu, "Biz o nostaljik ürünü yani Karaburun'daki üzümü bir şekilde canlandırıp tekrar çeşitlendirmek istiyoruz. Bu konuda bir proje başlattık, bunu devam etmesini istiyoruz. Bu yaş olarak tüketiliyor genelde. Biz bunu en azından Çeşme ve bölgesindeki turistik tesislerde tüketilmesi, turistlere tanıtılması ve oradaki yerel üreticilere bu konuda destek olmak konusunda borsa olarak destek veriyoruz. Bu sene bağ fidanlarını ücretsiz olarak dağıtıyoruz ki daha fazla yerde bu bölgeye yayalım, Urla ve bölgesinde bunu canlandıralım istiyoruz" dedi.
Üretimin % 83'ü ihraç ediliyor
Türkiye'de üretilen çekirdeksiz kuru üzümün yüzde 83'ünü ihraç edildiğini belirten Zincirlioğlu, "Maalesef Türkiye'de kişi başına tüketilen kuru üzüm yaklaşık olarak 450 gramdır, İngiltere'de bu miktar 2 kilogram. Dolayısıyla burada en azından dâhilde bu üzümün tüketilmesinin teşvik edilmesi gerekiyor, okul projesini yürekten destekliyoruz. Kamu spotlarıyla, okul üzümü teşvikleriyle kamu birimlerinde bu tüketimin desteklenmesi, çeşitlendirilmesi, kurutmalık, şaraplık, sofralık, organik olarak çeşitlendirilmeli" diye konuştu.
İhracatın %85'i Avrupa'ya
Ulusal Kuru Meyve Konseyi'nin kurulmasını öneren Zincirlioğlu, şunları söyledi:
"Türkiye'nin millî ürünü olan incir, üzüm, kayısı, üçünün Türkiye'ye toplam geliri 1 milyar dolardır. Maalesef bunun bir ulusal kuru meyve konseyi yok. Bunun kurulmasında fayda var. Çekirdeksiz kuru üzümün ihracatının yüzde 85'i Avrupa Birliği'ne gitmekte. Eskiden bizim bir kuru meyve tanıtım grubumuz vardı, bakanlık onu tek bir çatı altında topladı, bir politikadır ama her ürün kendine hastır. Dolayısıyla, bir üzüm tanıtım grubunun olmasında fayda var."