KOBİ Strateji ve Eylem Planı; 5 stratejik alan ve 15 stratejik hedef altında KOBİ’lerin uluslararası alanda rekabetçiliğinin artırılmasını hedefliyor.14 Ekim 2015
Eylül ayında Yüksek Planlama Kurulu’nda kabul edilen ve 2015-2018 yıllarını kapsayacak olan KOBİ Strateji ve Eylem Planı (KSEP); 5 stratejik alan ve 15 stratejik hedef altında KOBİ’lerin uluslararası alanda rekabetçiliğinin arttırılmasını hedefliyor.
İlki 2003 yılında onaylanan ve ilerleyen yıllarda çeşitli revizyonlardan geçen KOBİ Strateji ve Eylem Planı’nın (KSEP) 3 yıllık süreyi kapsayan güncellenmiş hali, Yüksek Planlama Kurulu (YPK) tarafından eylül ayında kabul edildi.
Uygulama ve koordinasyon görevi Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı’nda (KOSGEB) olan planın genel amacı, "Küçük işletme ihtiyaçlarına duyarlı iş ortamında, KOBİ’lerin rekabet güçlerinin uluslararası düzeyde artırılması ve Türkiye’nin ekonomik büyümesinde KOBİ’lerin katkısının yükseltilmesi" olarak belirlendi.
10. Kalkınma Planı’nın tamamlanacağı tarihe denk gelen 2018’e kadar yürürlükte kalacak KSEP, 5 stratejik alandaki 15 hedef ve bu hedefler çerçevesinde ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından KOBİ’lere yönelik yürütülecek eylem ve projeleri kapsıyor. Stratejik alanlar; sanayi, hizmet ve ticaret sektörlerindeki KOBİ’leri içine alıyor.
KOBİ’lerin bölgeden bölgeye ve sektörden sektöre farklılaşan sorunları hazırlık çalışmaları esnasında göz önünde bulundurulmakla beraber, yenilenen KSEP’te KOBİ’ler bütünsel olarak ele alındı ve sektörel veya bölgesel eylem ve projelere 2015-2018 planında yer verilmedi. Planın giriş kısmında dayanak olarak şu ifadeler kullanıldı: “Bu noktada temel gaye; her sektörden ve her bölgeden KOBİ’nin karşılaşabileceği ortak sorun ve ihtiyaçlara odaklanmak ve bu sorunlar ile ihtiyaçların çözümüne yönelik eylem/projeleri geliştirmektir. Bu yaklaşımın tek istisnası 10. Kalkınma Planı’nda yer alan “güçlü bir imalat sanayiine duyulan ihtiyaç” ve “imalat sanayiinin toplam katma değer içerisindeki payının artırılması” gibi vurgular gereğince, imalat sanayinde faaliyet gösteren KOBİ’lerdir.”
5 stratejik alan ve hedefler
KSEP’teki 5 Stratejik Alan ve hedefler alt alta konulduğunda şu tablo ortaya çıkıyor.
Stratejik Alan 1: KOBİ’lerin Rekabet Güçlerinin Artırılması ve Büyümelerinin Sağlanması
Hedefleri:
• KOBİ’lerin kurumsallaşmalarının, markalaşmalarının sağlanması ve verimlilik düzeylerinin yükseltilmesi.
• KOBİ’lerde ortak iş ve proje geliştirime kültürünün yaygınlaştırılması.
• Sürdürülebilir kalkınma ve büyüme için KOBİ’lerin ulusal ve uluslararası mevzuata uyum yeteneklerinin artırılması.
• KOBİ’lerde beşeri sermayenin geliştirilmesi amacıyla KOBİ işveren ve çalışanlarının niteliklendirilmesi.
• İmalat sanayii KOBİ’lerinin öncelikli olarak desteklenmesi.
Stratejik Alan 2: KOBİ’lerin İhracat Kapasitelerinin Artırılarak Uluslararasılaşma Düzeylerinin Yükseltilmesi
Hedefleri:
• İhracat yapmak isteyen KOBİ’lerin uluslararası pazarlara erişimlerinin artırılması.
• İhracatçı KOBİ’lerin yeni pazarlara erişimlerini kolaylaştırarak, pazar çeşitliliklerinin artırılması ihracatta sürekliliğin sağlanması.
• KOBİ’lerin ihracatında orta-yüksek teknolojili yerli ürünlerin payının artırılması
Stratejik Alan 3: İş ve Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Sürecinde KOBİ’lerin Gözetimi
Hedefleri:
• İş ve yatırım ortamını etkileyen düzenlemeler ile kamu hizmetlerinin sunumunda KOBİ ihtiyaçlarına duyarlılığın artırılması ve KOBİ istatistiklerinin uluslararası standartlara uygun hale getirilmesi.
• KOBİ’lere yönelik devlet desteklerinde bütünselliğin sağlanması.
Stratejik Alan 4: KOBİ’lerin Ar-Ge ve Yenilik kapasitelerinin Geliştirilmesi
Hedefleri:
• KOBİ’lerde bilgiye dayalı üretim yapısının teşvik edilerek, patent ve ticarileştirme konularında ilerleme sağlanması.
• Ürün, hizmet ve iş modeli açılarından yenilikçi KOBİ’lerin öncelikli olarak desteklenmesi.
• KOBİ’ler ile büyük ölçekli yurt içi/yurt dışı işletmeler ve üniversiteler arasındaki işbirliklerinin artırılması.
Stratejik Alan 5: KOBİ’lerin Finansmana Erişiminin Kolaylaştırılması
Hedefleri:
• KOBİ’lerin banka kredilerine erişimlerinin kolaylaştırılması.
• KOBİ’lerin alternatif finansman kaynaklarından daha fazla faydalanmalarının sağlanması.