Malatya kayısısının AB tarafından coğrafi işaret olarak tescilendiğini kaydeden Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Çelik, Türkiye'den 9 ürün için daha AB'deki coğrafi işaret tescil sürecinin devam ettiğini söyledi.12 Temmuz 2017
Malatya kayısısının AB tarafından coğrafi işaret olarak tescil edilmesine ilişkin sertifika töreni Ankara'da düzenlendi. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik, bakanlıkta Malatya kayısısının Avrupa Birliği (AB) tarafından coğrafi işaret olarak tesciline ilişkin düzenlenen sertifika töreninde yaptığı konuşmada, Türkiye'nin AB ile ilgili yolculuğunun 1963 Ankara Anlaşması ile başladığına dikkati çekti.
Çelik, kayısı meyvesinin dünyada yaklaşık 510 bin hektarlık alanda yetiştirildiğini ve yılda 3.4 milyon ton üretildiğini ifade ederek, Türkiye'de ise 123 bin hektarlık alanda, 730 bin ton yaş kayısı üretimi gerçekleştirildiğini ve dünyada ilk sırada yer aldığını kaydetti. Geçen yıl 314 milyon dolar değerinde kayısı ihracatı gerçekleştirildiğinin altını çizen Çelik, bunun yüzde 50'sinin AB ye yapıldığın, bu nedenle AB'nin coğrafi işaret tescilinin Türkiye için son derece önemli olduğunu söyledi.
Çelik, coğrafi işaretlerin yetiştiği yöreye ait özellikleri taşıyan ürünün kalitesinin korunması, farklı yerlerde üretilen düşük kaliteli ürünlerden ayırt edilmesi, geleneksel lezzetlerin geleceğe aktarılması, dünya çapında tanınırlığının sağlanması ve ürünün piyasada değerini bulması için son derece önemli ve faydalı olduğunu belirtti. Çelik, "Coğrafi işaret demek, tarım ürünlerinde markalaşma demektir" dedi.
Coğrafi işaretin, o yöredeki tüm üreticileri altına alan bir şemsiye misali kırsal kalkınma için çok önemli olduğunu vurgulayan Çelik, şöyle konuştu:
"Bundan dolayı, coğrafi işaret tesciline Türkiye'de büyük önem veriyoruz. Bu çerçevede ülkemizde halihazırda 209 ürün için ulusal olarak coğrafi işaret tescili alınmış olup, 319 ürün için ise başvuru süreci devam etmektedir. Malatya kayısısının coğrafi işaret tescili 2001'de gerçekleştirilmişti. Bugün bu tescili AB sathına yaygınlaştırıyoruz. Ülkemizde üretilen kayısının yüzde 50'si Malatya'da üretilmektedir. Bu yönüyle bakıldığında bu il için ve ülkemiz için bu törenin ne kadar anlamlı olduğu ortadadır. 2014 yılında Malatya Ticaret ve Sanayi Odası tarafından yapılan müracaat, bugün itibarıyla tamamlandı ve Malatya kayısısı AB tarafından coğrafi işaret olarak tescil edildi."
"Kayısı ve fındık piyasaları regüle edilsin"
Malatya Valisi Ali Kaban da genç çiftçilerin eğitimi, üreticiler arasında ortak veri tabanı oluşturulması gibi birçok konunun Bakanlık tarafından hayata geçirildiğine dikkati çekerek, kayısı ve fındık gibi dünyada önemli bir seviyede bulunulan alan ve ürünlerde hem gelir hem de prestij açısından fiyat ve stok garantisi sağlanmak suretiyle söz konusu ürün piyasalarının regüle edilmesinin hayati önem taşıdığını, bu konuların da hayata geçirilmesini beklediklerini söyledi.
Malatya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Hasan Hüseyin Erkoç da şehrin ekonomisinde değerli bir yeri olan ve gelir dağılımında dengeleyici bir unsur olan kayısının Malatya ve Türkiye için çok önem arz ettiğini vurguladı.
Çoğrafi işaret, tarım ürünlerine katma değer sağlıyor
"Avrupa Birliği'nde coğrafi işaretleri, tarım ürünlerine katma değer sağlayan araçlar olarak görüyoruz" diyen AB Komisyonu'nun Tarım ve Kırsal Kalkınmadan Sorumlu Üyesi Phil Hogan, bu tür coğrafi işaret özelliğine sahip tarım ürünlerinin bölgesel kalkınmaya katkıda bulunduğunu söyledi. Hogan, coğrafi işaret olarak tanınan Malatya kayısısının Türkiye ve AB arasındaki ilişkiler açısından yeni bir dönüm noktası olduğuna işaret ederek "Türkiye'nin coğrafi işaret stratejisini 2015 te kabul ettikten ve 2016'da bununla ilgili mevzuatı çıkardıktan sonraki süreci önemli bir dönüm noktası olarak görüyorum" ifadesini kullandı. Hogan, Malatya da kayısı yetiştirmek için uygulanan yöntemlerin "nesilden nesle yüzyıllar boyunca aktarılmış bir gelenek, miras ve gurur hikayesi" olduğunu belirtti.