Türkiye'de 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin yarısı yenilikçi girişimde bulundu.19 Ekim 2015
Türkiye'de 2012-2014 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin yüzde 51,3'ü, yenilik faaliyetinde bulundu.
Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK), Yenilik Araştırması'nın sonuçlarına göre, 2012-2014 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde 10 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin yüzde 51,3'ü, 10-49 çalışanı olan girişimlerin yüzde 49,3'ü, 50-249 çalışanı olan girişimlerin yüzde 57,5'i ve 250 ve daha fazla çalışanı olan girişimlerin yüzde 65'i yenilik faaliyetinde bulundu. Sanayi sektöründe yenilikçi girişimlerin oranı yüzde 54,2 iken hizmet sektöründe bu oran yüzde 47,8 oldu.
Söz konusu dönemde girişimlerin yüzde 38'i, devam eden ve sonuçsuz kalan faaliyetler de dahil olmak üzere ürün ve/veya süreç yeniliği faaliyetinde bulundu. Aynı dönem içerisinde yenilik faaliyeti devam eden girişimlerin oranı yüzde 20,4, yenilik faaliyeti sonuçsuz kalan girişimlerin oranı ise yüzde 5,5 olarak hesaplandı.
Organizasyon ve/veya pazarlama yeniliği faaliyetinde bulunan girişimlerin oranı da bu dönemde yüzde 41 oldu. Bu kapsamda girişimlerin yüzde 28,5'i organizasyon yeniliği, yüzde 33,6'sı ise pazarlama yeniliği gerçekleştirdi.
İşbirliği oranı yüzde 18
Devam eden ve sonuçsuz kalan yenilik faaliyetleri de dahil olmak üzere ürün ve/veya süreç yeniliği faaliyeti gerçekleştiren girişimlerin yüzde 17,6'sı söz konusu dönemde diğer girişim veya kuruluşlarla işbirliği yaptı. Bu girişimler, en fazla yüzde 86,9 ile makine, teçhizat, malzeme ve yazılım sağlayıcıları ile işbirliğinde bulundu.
Yüzde 30’a yakını organizasyon yeniliği yaptı
Girişimlerin yüzde 28,5'i 2012-2014 yıllarını kapsayan üç yıllık dönemde organizasyon yeniliği yaptı. Organizasyon yeniliği yapan girişimlerin yüzde 80,7'si iş sorumlulukları ve karar alma sürecinde yeni yöntemler kullandı, yüzde 69,3'ü organizasyon süreci için yeni iş yöntemleri ortaya koydu, yüzde 25,1'i de diğer girişimler veya kamu kuruluşlarıyla işbirliği, ortaklık, taşeronluk gibi yollarla yeni yöntemler kullandı.
Pazarlama yeniliği yapan girişimlerin oranı yüzde 33,6 oldu
Girişimlerin yüzde 33,6'sı söz konusu üç yıllık dönemde pazarlama yeniliği yaptı. Bu girişimlerin yüzde 59,6'sı ürünün tasarımı veya ambalajının estetiğinde önemli değişikliklerde bulundu, yüzde 58,5'i ürün tanıtımı için yeni ortam veya reklam teknikleri kullandı, yüzde 54,3'ü ürün ve hizmetlerin fiyatlandırmasında yeni metotlar, yüzde 46,5'i de yeni bir satış veya dağıtım yöntemi uyguladı.
Girişimlerin yüzde 48,7'si 2012-2014 döneminde yenilik faaliyetinde bulunmadı. Yenilik faaliyetinde bulunmayan girişimlerin yüzde 84,7'si yenilik yapmaya zorlayan bir neden olmadığını belirtirken, yüzde 15,3'ü ise yenilik faaliyetini engelleyen faktörlerin fazlalığını en önemli neden olarak gösterdi.