2023 yılına kadar toplam ihracatın yüzde 5'nin e-ihracat olarak yapılacağı beklenirken, KOBİ'lerin bu süreçte önemli bir rol üstleneceği düşünülüyor.22 Mayıs 2018
E-ticaretin yurtiçinde gelişmesiyle beraber Türk şirketlerinin önemli bir çoğunluğu gözlerini yabancı pazarlara çevirmeye ve internet üzerinden yurtdışındaki müşterilerine satış yapmaya başladılar. E-ihracat tüm dünyada ve Türkiye'de yükselen bir trend, ancak Türkiye'nin toplam ihracatı içinde e-ihracatın payı henüz çok küçük. Türkiye'nin toplam ihracatı içinde e-ihracatın sahip olduğu orana bakıldığında bugün itibariyle yüzde 0,3 gibi bir seviyeden bahsedebiliyor. Gelişmiş ülkelerde bu pay yüzde 10 gibi oranlara çıkabiliyor. Dünyadaki toplam e-ihracat 3 trilyon ABD dolarının üzerinde ama Türkiye'nin bunun içindeki payı henüz yüzde 1'in bile altında. Oysaki ürün kalitesi, çeşitliliği ve coğrafi olarak merkezi bir noktada bulunması Türkiye'nin küresel e-ihracat pazarı içindeki payını hızla artırabilmesi için önemli avantajlar olarak öne çıkıyor.
KOBİ'lerin rolü büyük
Türkiye'de e-ihracatın gelişmesi için en önemli rolün KOBİ'lere düştüğünü belirten B2CDirect CEO'su Yusuf İbili, 2023 yılına dek Türkiye'de e-ihracatın kademeli olarak artacağını ve ülkemizin toplam ihracatı içindeki payının %5 seviyesine çıkacağını öngördüklerini belirterek, “Burada KOBİ'lerimizin çok belirgin bir rolü olacağını düşünüyoruz. Çünkü onlar esnek, hızlı, yenilikçi ve kaliteli ürünleriyle dünyanın dört bir yanındaki pazarlarda pay sahibi olmak istiyorlar. İsteyen her şirket e-ihracat yapabilir, ancak KOBİ'ler de dahil olmak üzere bütün şirketlerimizin e-ihracatın gerçek anlamda nasıl yapıldığını kavramalarını gerekiyor. Bu nedenle de şirketlerimize e-ihracatı bilen, küresel kurallara hakim, her bir ülkenin kendi kanunlarını yakından tanıyan, kargo maliyetlerini en uygun seviyeye taşıyabilen ve uçtan uca tasarlanmış çözümler sunan tecrübeli firmalarla birlikte hareket etmelerini öneriyoruz. Çünkü hızlı teslimat, müşteri memnuniyeti ve gereken durumlarda ürün iadesinin sorunsuz gerçekleşmesi en az gümrük süreçlerinin sorunsuz idare edilmesi kadar önem taşıyor” dedi.
"E-ihracat ürün kargolamanın çok ötesinde"
KOBİ'lerin e-ihracat konusunda yönlendirilmeye ihtiyaçları olduğuna da dikkat çeken Yusuf İbili sözlerini şöyle sürdürdü: “Yüksek e-ihracat potansiyeline sahip KOBİ'lerimizin önemli bir kısmı, e-ihracatın nasıl yapılması gerektiğini gerçek anlamda bilmedikleri için hem pazar, hem zaman, hem de müşteri kaybediyorlar. E-ihracat yalnızca bir ürün kargolama süreci değil. Bunun çok daha ötesi…
Öte yandan Türkiye'deki şirketlerin yurtdışındaki farklı ülkelerdeki fırsatları da yakalaması gerekir. Forrester'ın E-ticarete Hazır Olma Global Raporu'nda pazarın hazır olmasına göre büyük fırsatlar sunan beş ülke ABD, Çin, Japonya, Güney Kore ve İngiltere olarak sıralanıyor. Ama biz Türkiye olarak bunlara mutlaka Kuzey Afrika ve Ortadoğu ülkelerinin yanı sıra Rusya ve Türki Cumhuriyetleri de eklemeliyiz. KOBİ'lerimizin bu ülkelerle uzun yıllara dayanan pazar tecrübesi mutlaka e-ihracata da yansıyacaktır.”