Ekonomi Bakanı Mustafa Elitaş, 2016-2019 dönemini kapsayacak ikinci döneminin yeni şartlar ışığında kısmi olarak revize edileceğini açıkladı.29 Şubat 2016
2023 İhracat Strateji Belgesi ve Eylem Planı'na yönelik dördüncü değerlendirme toplantısı Ankara'da yapıldı. Toplantıya TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi ve ilgili sivil toplum örgütleriyle, kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri katıldı.
İhracat strateji belgesinin hazırlığındaki küresel şartların değiştiğini belirten Elitaş, "2023'te dünya ekonomisinden aldığımız payı yüzde 1.5 seviyesine yükseltirsek 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşabileceğimizi hesapladık. Bu hedef, 2011 yılında 18 trilyon dolarlık bir dünya ihracatının olduğu, dünya ihracatından yüzde 0,74 oranında pay aldığımız bir dönemde hesaplanmıştı. Büyük küçük tüm ekonomileri az ya da çok etkileyen küresel iktisadi sorunlar düzelme yoluna girerse, dünya ticareti içerisinde aldığımız payın artmasıyla beraber, 2023 yılında 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşabiliriz" dedi.
76 eylemin 47'si büyük oranda tamamlandı
İhracata yönelik paydaşlardan bilgi derlediklerini ve 2016-2019 yıllarını kapsayan ikinci döneminde ağırlık verilecek konuları belirleyeceklerini kaydeden Elitaş, "Bu değerli katkıları da ekleyerek 2016-2019 döneminde stratejimize daha da fazla eğilecek, önümüzdeki dönemi somut sonuçlar ile kapatacağız" diye konuştu.
Türkiye'nin küresel ekonominin büyüdüğü 2008'e kadar olan dönemi iyi değerlendirdiğini, reform yaptığını ve büyüme sağladığını belirten Elitaş, 2008 sonrası Türkiye büyümesinin devam etmesinin de ana nedeninin bu olduğunu belirtti. Ekonomi Bakanı 2012-2015 döneminde ihracat stratejisi eylem planında kısa dönemli eylemlerin ağırlık taşıdığını ve toplam 76 eylemin 47'sinin büyük oranda tamamlandığını kaydetti.
Bu arada Mustafa Elitaş, sanayi mülkiyet haklarına yönelik hazırlanan kanun tasarı taslağının da kamu kurumları ile sivil toplum örgütlerine görüş almak üzere gönderildiğini de açıkladı.
Ar-Ge yatırımlarının GSYH'ye oranı yüzde 1
Ar-Ge yatırımlarının GSYH'ye oranının yüzde 1 dolayına yükseldiğini ve Turquality programı ile 182 firmanın 194 markasının desteklendiğini kaydeden Elitaş,"2014 yılında genel ihracatımızın kg başına tutarı 1.45 dolar iken programa dahil olan firmaların ihraç birim fiyatları ortalama 4.2 dolar/kg olduğu dikkat çekiyor. Bu da bize marka, tasarım, yenilik ve inovasyonun ihracatta ne kadar fark yarattığını gösteriyor" dedi.
Dünya yavaş büyürken Türkiye hızlı büyüyemez
Küresel kriz sonrası dünya ekonomisinin büyüme hızının büyük oranda düştüğünü belirten Bakan Mustafa Elitaş, "Dünyanın böylesine yavaş büyüdüğü bir dönemde, Türkiye ilelebet hızlı büyüyemez. Yapmamız gereken, bu dönemde üretim yapımızı değiştirerek, inovasyon, tasarım ve markalaşma ile daha fazla katma değer yaratarak milli gelirimizi artırmaktır. 2023 Türkiye İhracat Stratejisi işte bu hedeflerin merkezinde yer almaktadır" dedi.
"2016 yılı hedefimiz yeni pazarlar bulmak"
Ekonomi Bakanı Mustafa Elitaş, Rusya ile yaşanan gelişmelerin ardından alternatif pazarları araştırdıklarını belirterek, "2016 yılı hedefimiz yeni pazarlar bulmak" dedi. Türkiye'nin Rusya ile geçen yıl 1 Ocak-30 Kasım tarihleri arasındaki ticaret hacminde yüzde 40'lık daralma olduğuna işaret eden Elitaş, şunları kaydetti: "Bu bir aylık süre içerisinde yani 2015'in son ayındaki dönemde yüzde 50'yi biraz aşan bir şekilde daralma ortaya çıktı. Biz bu gelişmeleri gördük. Alternatif pazarları araştırmak için gayretler gösterdik ve bunun neticesini de aldık. 2016 yılından itibaren yeni pazarlarla bu ihracat potansiyelimizi götürebilmek, yeni pazarlar bulmak için gayretler gösteriyoruz."