Küresel lüks tüketim pazarı geçen yılı 253 milyar euro gelirle kapattı.01 Ağustos 2016
Küresel lüks mallar endüstrisinin önde gelen danışmanlık şirketi Bain & Company, İtalyan Lüks Mal Üreticileri Federasyonu Fondazione Altagamma işbirliği ile hazırladığı 2016 İlkbahar Küresel Lüks Tüketim Malları Raporu'nun sonuçlarını açıkladı. Rapora göre, küresel lüks tüketim pazarı 2015 yılını 253 milyar euro gelirle kapatırken, lüks harcamalarda Japonya başı çekti, terörizm ve zorlaşan vize işlemleri nedeniyle Avrupa'da ise düşüş gözlendi. Küresel lüks tüketim pazarı gelirlerinin 2020'ye kadar yüzde 2 ila 3 oranında artarak 280-295 milyar euroya ulaşması beklenirken, değişen tüketim alışkanlıklarıyla birlikte hızla büyüyen X kuşağı harcamaları, Y kuşağının da harcamalarındaki artışla birlikte lüks pazarına 50 milyon yeni tüketici kazandıracak. Y ve X kuşaklarının lüks pazarını önemli ölçüde büyüteceğini açıklayan Bain & Company Türkiye Yönetici Ortağı Serhan Nadir, "Z kuşağının da katkısıyla 2020'ye kadar küresel lüks pazarının dörtte üçü, bu sözünü ettiğim üç genç kuşak tüketicilerden oluşacak" dedi.
Lüks pazarının bekleme döneminde takılıp kaldığını belirten Serhan Nadir, "Bütün gözler yine tüm dünyayı etkileyen bu yavaşlamayı telafi edecek kilit ülke Çin'e ve yerel tüketimin düşen turizm gelirlerini telafi etmekte yetersiz kaldığı ABD'ye çevrilmiş durumda. Turizmde değişen koşullar ve Avrupa'da yeniden canlanan yerel harcamalar dahil olmak üzere değişen tüketici satın alma biçimleri, lüks markalardaki büyümeyi yalnızca bir miktar hareketlendirecek" dedi.
2016 küresel lüks pazar beklentileri
Amerika kıtasında, turizmden ve istikrarsız iç talepten hiç destek görmeyen ABD lüks pazarı düşüş yaşarken, turizm harcamalarındaki canlanma nedeniyle nispeten olumlu bir tablo çizen Latin Amerika'da yerel harcamaların da bu iyileşmede payı olduğu belirtiliyor. Genel olarak, lüks pazarındaki büyümenin cari kurlarla yüzde 2 düştüğü, sabit kurlarla ise yerinde saydığı ifade ediliyor. Terörizm ve zorlaşan vize işlemleri nedeniyle Avrupa genelinde yavaşlayan turizm harcamalarının bölgedeki lüks pazarın büyümesini azaltması bekleniyor. Özellikle son 3 yıllık düşüşü telafi edecek gibi görünen Çin, yüzde 2'lik büyüme ile eski güzel günlerine dönme sinyalleri veriyor. Tayvan istikrarlı bir görünüm çizerken, Hong Kong ve belirli oranda Macau sorun yaşamaya devam edecek.
Ortadoğu durgun bir tablo sergiliyor
Cari döviz kurları ile yüzde 5'lik büyüme oranıyla lüks tüketimdeki büyüme konusunda en iyi pazar olma özelliğini elinde tutan Japonya, Yen'in güçlenmesine bağlı olarak azalan Çinli turist sayısı nedeniyle 2015'e oranla yavaşlama emareleri gösteriyor. Bunu dengelemek üzere yerel halkın ise kendi evindeki kadar harcama yapması beklenmiyor. Asya'nın geri kalanına bakıldığında ise, Singapur hariç Güneydoğu Asya, bölge içi turizm ve yerel harcamaların da desteğiyle gayet iyi bir performans sergiliyor. Çin turizminin Güney Kore'deki lüks harcamaları desteklemeye devam etmesi bekleniyor. Çin hariç Asya'daki lüks pazarı cari döviz kurları ile yüzde 1 civarında düşerken, sabit kurlarla yüzde 1'lik bir artış yaşıyor. Ortadoğu, İran'ın güçlü talebine rağmen görece daha durgun bir tablo sergiliyor. Avusturalya'da lüks pazarı sağlıklı duruşuna devam edecek. Buna karşın, Afrika gelecek yılların yükselen yıldızı olmaya aday görünüyor.