Gıda perakendesinde 2018'e damga vuracağı öngörülen ‘Hiper-lokal' trendi, yerel ürünler üreten KOBİ'lerin büyümesini hızlandıracak.14 Şubat 2018
'Hiper lokal' olarak bilinen, yerel ürünlerin hiper marketlerde şehirli insana ulaşması trendi yaygınlaşıyor. Bu trendle perakende zincirlerinin yerel ürünler üretecek KOBİ'lere büyüme yolunda destek vermesi bekleniyor.
Kars'ın balı, Anamur'un muzu, Erzurum'un tulum peyniri, Balıkesir'in höşmerimi gibi birçok yerel ürün pazarlarda ve küçük çaplı marketlerde yer alıyordu. Günümüzde ise artık bu ürünler büyük çaplı marketlerin raflarında da satışa sunuluyor. Perakendecilerin tüketici talebi paralelinde önümüzdeki dönemde yerel ürünlere raflarında daha fazla yer ayırması bekleniyor. Bu bağlamda sektör temsilcileri yerel gıda ürünlerinin bölgesel olarak tedarik edilmesi beklentilerinin giderek artığını belirtiyor.
Başarı hikayeleri raflarda
Bu trend sayesinde gelişen firmalardan olan Palivor Çiftliği, pazara önce Migros, Macro, Carrefoursa gibi marketlerde girdi. Marka daha sonra kendi bünyesinde mağazalar açarak pazarda büyüdü. Palivor Mağazalar Koordinatörü Kemal Gideroğlu, şu anda Macro ve Migros mağazalarında 110 çeşit ürünlerinden 45 çeşidini satışa sunduklarını söyledi. Gideroğlu, “İstikrarlı bir satış grafiğimiz var. İlk günlerden bugüne satışımız 4 kat arttı. Geçen yıl yüzde 20 büyüdük” dedi. 2018 yılı için en az yüzde 30 büyüme hedeflerinin olduğunu kaydeden Gideroğlu, franchise vererek mağazalaşmaya odaklandıklarını dile getirdi.
Tarhana cipsiyle globalleşmek
Hiper-lokal trendin büyüttüğü bir başka yerel KOBİ de Haşiroğlu Tarhana. Kahramanmaraş'ta yıllık 600 bin ton üretim kapasitesi olan şirket, gelecekte ürünlerini global market zincirlerinde satışa sunmayı hedefliyor. Firmanın sahibi Samet Çiftaslan, en çok tercih edilen ürünlerinin tarhana cipsi olduğunu belirtti. Çiftaslan, yeni bir tesis kurduklarını açıkladı. Antakya'nın ürünlerini çiftliklerinde yapıp, büyük marketlerde müşterilerle buluşturan girişimci kadın Elif Ovalı, ‘Hiper-lokal' trendinde bir diğer başarı hikayesi. Hatay'a özgü ürünlerini Anadolu Lezzetleri Grubu çatısı altında Macro Center'da satışa sunduklarını söyleyen Ovalı, 8-10 kalem ile işe başladıklarını, şimdi ise 58 çeşit ürünlerinin marketlerde olduğunu ifade etti.
Araştırma şirketi Brandzone'un DÜNYA için hazırladığı rapor da gıda perakendesinde yerel markaların etkisiyle marka sayısının arttığını ortaya koyuyor. Gıda kampanyalarında 2017 yılının başında 655 farklı gıda markası yer alırken, 2017 sonunda 900 farklı gıda markasının yer aldığı görülüyor.